Tuesday, September 25, 2012

Pakej-pakej tu tak penting, yang ini lebih penting

Islam telah mengaris panduan untuk kita memilih pasangan hidup kita iaitu berdasarkan pada:
1. agama
2. keturunan 
3. rupa 
4. harta

#ini yang penting okey?

Tahu tak, apa yang boleh membuatkan seseorang tu suka pada kita? Itu semua bermula daripada agamanya, sikapnya, perilakunya. Memang tak dapat dinafikan, majoriti individu akan memilih berdasarkan paras rupa. Yup, betul. Paras rupa tu penting. Yelakan, nanti dah kahwin, muka tu jugak yang kita tengok hari-hari kan? Nanti kalau dh kerepot dah tak lawa, korang dah tak sayang la kan kalau mcm tu? Haaaaa... Amekkau..

Tapi, kecantikan tu bersifat subjektif. Tak semestinya, orang yang kita tengok lawa tu, lawa pada mata orang lain. Kann?? Kita pernah cakap "Ehh.lawa la artis tu.." Lepas tu pulak, kawan kita cakap "Eish..xlawa pun aq tgok" Kann? Subjektifkan? Lagipun apa ada pada rupa? Sedangkan buah yang luarannya nampak cantik, tapi isi dalamnya penuh dengan ulat. Faham kan?

Jadi, kalau cakap yang kita ni datang dengan full pakej skali pun, pasti ada kurangnya. PASTI ada sebab manusia ni takda sorang pun yang sempurna. Yang penting ialah agama serta iman yang ada dalam diri tu serta peribadi seseorang tu. Itu lebih penting. Sebab iman tu tiang agama. Macam mana nak dirikan masjid kalau iman kita sendiri pun masih tak berapa. Kann?

Bha.. apa aku merepek malam2 ni? Okey dah cukup aq merepek.
Okey, aku ada penegasan kat sini:: Untuk my future zawj:
Saya taknak benda lain, saya nak hati awak, saya nak awak limpahkan ilmu agama kat saya. Itu je. Okey? Finished reading? If u r willing to do this, so do meet and talk with my dad, dia tak makan orang, dia makan nasi. :)

No comments: