Monday, February 6, 2012

Don't judge a book by its cover

Assalamualaikum..
Semalam Dayah p ke satu majlis ni.. Penceramahnya ada mengatakan bahawa, tak semestinya orang yang duduk kat tepi tong sampah, merayau ke hulu ke hilir, tu gila, berbau. Lagi mengejutkan kalau orang yang berpakaian kotor dan dok merayau kat jalan raya tiap-tiap hari, duduk tepi tong sampah tu, bila lau depan kita langsung tak berbau busuk pun.. Wangi ade lah, jika dibandingkan dengan kita ni ada yang segelintirnya yang berbau hapak. Sebenarnya yang nak disampaikan kat sini, janganlah kita cepat berburuk sangka dan terus membuat konklusi dengan sendirinya. Manalah tahu, orang yang duduk tepi tong sampah, merayau ke hulu ke hilir macam orang yang tak berapa nak waras tu ada kelebihannya yang tersendiri yang Allah kurniakan. Kita manalah tau kan. Wallahualam.. :)
p/s: Janganlah cepat membuat konklusi ^____^

6 comments:

Mc said...

saya gila-gila pun masuk IPG juga... haahahaa

NURHIDAYAH said...

hehehe... kamu gila-gila lain bha mau... gila-gila kamu jenis mesra alam :)

Cik Lyeen said...

betul..:) jgn suka nilai org dr luar...tpi klu TERnilai xpa kan dayah?hehee

NURHIDAYAH said...

cik lyeen: heee.. dayah pun kadang2 TERnilai org dri luaran..almaklumla...kta salu buat kesilapan..tapi, kta boleh perbetulkan silap kta tu semula.. :)

amal said...

Thankyouu , nice sharingg !

kann , as my lecture said , jgn terlalu cepat buad 'inference' and yeahh they hate to be judged but always judging those who were not even close to them.they do identify ,but they don't really know the person.

#husnu zhon (bersangka baik)

NURHIDAYAH said...

betul tu amal... :)ap slhnya kalau kta bersangka baik..